pl
ViaCon » Portfolios » Odbudowa linii kolejowej po trzęsieniu ziemi w Turcji

Odbudowa linii kolejowej po trzęsieniu ziemi w Turcji

ViaCon Türkiye dostarczyła rozwiązanie do odbudowy infrastruktury mostowej na 4 liniach kolejowych po trzęsieniu ziemi

Wyzwanie realizacyjne

W wyniku poważnego trzęsienia ziemi, które miało miejsce w 2023 roku we wschodnim regionie Turcji, poważnie uszkodzone zostały linie kolejowe o newralgicznym znaczeniu handlowym. Ze względu na wartość ekonomiczną tych linii, konieczne było ich ponowne uruchomienie w jak najkrótszym czasie.

ViaCon Türkiye przedstawiła swoją ofertę jako najlepszą alternatywę dla odbudowy infrastruktury. Po szeroko zakrojonych konsultacjach wybrano rozwiązania ViaCon do przeprowadzenia naprawy na tych liniach.

Zespół ViaCon pracował z kilkoma typami konstrukcji rozproszonych w wielu różnych lokalizacjach, pod presją czasu oraz w obliczu trudnych warunków geograficznych w regionie.

Specyfikacja

  • Producent: ViaCon Türkiye
  • Różne typy konstrukcji ViaPlate® i HC
  • Ochrona antykorozyjna: Stal ocynkowana, powłoka poliuretanowa, malowanie.

Przewaga technologiczna

Korzyści płynące z zastosowania konstrukcji ViaCon:

  • Łatwy montaż w niesprzyjających warunkach geograficznych, gdzie alternatywne rozwiązania są kłopotliwe w transporcie
  • Zminimalizowanie zmian przekroju obiektu, oferując najlepsze rozwiązanie dla wzmocnienia tunelu
  • Szybka instalacja: Montaż wszystkich blach i przechowywanie konstrukcji w magazynie, aby instalacja przebiegła sprawnie i była możliwa do wykonania podczas jednej mobilizacji
  • Oszczędność czasu: W porównaniu do innych technologii udało się skrócić czas montażu o około 80%
  • Korzyści finansowe: 20% przewaga pod względem kosztów w porównaniu do rozwiązań żelbetowych w niektórych typach konstrukcji
  • Zrównoważony rozwój: oferowanie najbardziej przyjaznych dla środowiska, zrównoważonych rozwiązań w porównaniu do rozwiązań alternatywnych

Zastosowane rozwiązanie

Lokalizacja nr 1

Tunel kolejowy o długości 11 km zbudowany metodą TBM został poważnie uszkodzony na odcinku 1100 m w obszarze na linii uskoku.

W wyniku analizy inżynieryjnej stwierdzono, że optymalnym rozwiązaniem dla naprawy uszkodzonego fragmentu będzie wzmocnienie go stalową konstrukcją z blach falistych ViaPlate® 200.

Prace naprawcze zostały ukończone w zaledwie 65 dni przy użyciu rozwiązania ViaCon. W przypadku zastosowania betonu zajęłoby to dwa lata. Po zakończeniu produkcji w fabryce, zespół montażowy, realizował instalację konstrukcji z rekordowym postępem 16 m dziennie.

Lokalizacja nr 2

Linia kolejowa przebiegająca przez obszar górski została uszkodzona i nie nadawała się do użytku z powodu pękających i spadających skał po trzęsieniu ziemi. W rezultacie cała linia musiała zostać odnowiona i zabezpieczona tunelami chroniącymi przed obrywami skalnymi.

Ze względu na trudności geograficzne i ograniczenia czasowe uznano, że najlepszym rozwiązaniem dla tych konstrukcji będą tunele z blach falistych.

Łącznie zadecydowano o budowie 2100 m tuneli zabezpieczających przed obrywami skalnymi na różnych odcinkach.

Lokalizacja nr 3

Na odcinku pod linią kolejową wymagana była dodatkowa ochrona rurociągu. W tym celu zbudowano stalowy przepust, a dla przepływającego obok strumienia zbudowano przepust hydrologiczny.

Lokalizacja nr 4

Wszystkie niedostosowane hydrologicznie przepusty i mosty na linii, które zostały uszkodzone po trzęsieniu ziemi, wraz z modernizacją linii zostały zaprojektowane jako stalowe. Do ukończenia projektu wykorzystano 75 stalowych przepustów ViaPlate® 200 i 35 stalowych rur HelCor.