ViaCon Türkiye dostarczyła rozwiązanie do odbudowy infrastruktury mostowej na 4 liniach kolejowych po trzęsieniu ziemi
Wyzwanie realizacyjne
W wyniku poważnego trzęsienia ziemi, które miało miejsce w 2023 roku we wschodnim regionie Turcji, poważnie uszkodzone zostały linie kolejowe o newralgicznym znaczeniu handlowym. Ze względu na wartość ekonomiczną tych linii, konieczne było ich ponowne uruchomienie w jak najkrótszym czasie.
ViaCon Türkiye przedstawiła swoją ofertę jako najlepszą alternatywę dla odbudowy infrastruktury. Po szeroko zakrojonych konsultacjach wybrano rozwiązania ViaCon do przeprowadzenia naprawy na tych liniach.
Zespół ViaCon pracował z kilkoma typami konstrukcji rozproszonych w wielu różnych lokalizacjach, pod presją czasu oraz w obliczu trudnych warunków geograficznych w regionie.
Specyfikacja
Przewaga technologiczna
Korzyści płynące z zastosowania konstrukcji ViaCon:
Zastosowane rozwiązanie
Lokalizacja nr 1
Tunel kolejowy o długości 11 km zbudowany metodą TBM został poważnie uszkodzony na odcinku 1100 m w obszarze na linii uskoku.
W wyniku analizy inżynieryjnej stwierdzono, że optymalnym rozwiązaniem dla naprawy uszkodzonego fragmentu będzie wzmocnienie go stalową konstrukcją z blach falistych ViaPlate® 200.
Prace naprawcze zostały ukończone w zaledwie 65 dni przy użyciu rozwiązania ViaCon. W przypadku zastosowania betonu zajęłoby to dwa lata. Po zakończeniu produkcji w fabryce, zespół montażowy, realizował instalację konstrukcji z rekordowym postępem 16 m dziennie.
Lokalizacja nr 2
Linia kolejowa przebiegająca przez obszar górski została uszkodzona i nie nadawała się do użytku z powodu pękających i spadających skał po trzęsieniu ziemi. W rezultacie cała linia musiała zostać odnowiona i zabezpieczona tunelami chroniącymi przed obrywami skalnymi.
Ze względu na trudności geograficzne i ograniczenia czasowe uznano, że najlepszym rozwiązaniem dla tych konstrukcji będą tunele z blach falistych.
Łącznie zadecydowano o budowie 2100 m tuneli zabezpieczających przed obrywami skalnymi na różnych odcinkach.
Lokalizacja nr 3
Na odcinku pod linią kolejową wymagana była dodatkowa ochrona rurociągu. W tym celu zbudowano stalowy przepust, a dla przepływającego obok strumienia zbudowano przepust hydrologiczny.
Lokalizacja nr 4
Wszystkie niedostosowane hydrologicznie przepusty i mosty na linii, które zostały uszkodzone po trzęsieniu ziemi, wraz z modernizacją linii zostały zaprojektowane jako stalowe. Do ukończenia projektu wykorzystano 75 stalowych przepustów ViaPlate® 200 i 35 stalowych rur HelCor.
ViaCon constructs connections. Consciously.
Dzięki połączeniu ponad trzydziestoletniego doświadczenia z najnowszą, współczesną technologią, firma ViaCon stała się pionierem w dziedzinie budowy mostów i przepustów, rozwiązań geotechnicznych i systemów retencyjnych.
ViaCon Polska Sp. z o. o.
ul. Przemysłowa 6
64-130 Rydzyna