pl
ViaCon » Portfolios » Bardziej ekologiczna alternatywa dla tradycyjnej technologii budowy mostów

Bardziej ekologiczna alternatywa dla tradycyjnej technologii budowy mostów

Rozwiązanie ViaCon umożliwia bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla środowiska podróżowanie po drodze prowadzącej na lotnisko Scandinavian Mountains Airport.

Po wybudowaniu nowego lotniska komercyjnego Scandinavian Mountains Airport, obsługującego duże ośrodki narciarskie w pobliżu Sälen w Szwecji, Trafikverket, szwedzki urząd ds. transportu, musiał również wybudować nową drogę, aby obsłużyć zwiększony ruch drogowy.

Wyzwanie realizacyjne

W nowym projekcie znalazł się również obiekt mostowy, dzięki któremu udało się znacząco skrócić długość odcinka drogi. Wymagania projektowe dotyczące mostu obejmowały:

  • Obciążenie zgodnie z EN 1991
  • Wysokość naziomu: 1,15 metra
  • Parametry zasypki zgodne z lokalnymi normami – Szwedzką Metodą Obliczeniową
  • Trwałość 120 lat
  • Ochrona antykorozyjna: powłoka cynkowa o grubości zgodnej z normą EN ISO 1461:2009 Fe/Zn 115, powierzchnia konstrukcji pomalowana w 100% z obu stron farbą o grubości 300 μm

Jednym z wyzwań było odejście od obciążających środowisko betonowych konstrukcji mostowych, które są powszechnie stosowane w całej Skandynawii.

W zamian zdecydowano się na bardziej ekologiczną technologię budowy mostów stosując obiekt o konstrukcji gruntowo-powłokowej.

Uczestnicy realizacji kontraktu

  • Inwestor: Trafikverket
  • Biuro Projektowe: WSP
  • Produkt: ViaPlate® 500 Special 38U
  • Wykonawca: PEAB

Ściany oporowe na wlocie i wylocie obiektu wybudowano z gabionów. W celu dopasowania do naturalnego materiału występującego w okolicy ich wnętrze wypełniono kamieniem o czerwonym zabarwieniu.

Zastosowane rozwiązanie

Firma ViaCon sprostała wyzwaniu, dostarczając konstrukcję podatną ViaPlate® 500 Special 38U, dzięki której obiekt oddano do użytku w sierpniu 2019 r.
Konstrukcja stalowa ma następujące parametry:

  • Rozpiętość: 14,42 m
  • Wysokość: 4,13 m
  • Długość dołem: 12,3 m
  • Długość górą: 12,3 m
  • Grubość blachy: 9 mm
  • Stal: S420MC

Przewaga technologiczna

Dzięki ViaCon, nowa sześciokilometrowa droga wraz z nowym mostem skróciła dystans podróży, prowadząc do zwiększenia bezpieczeństwa, a także innych krótko i długoterminowych korzyści dla środowiska, takich jak:

  • prostsza i szybsza realizacja inwestycji dzięki zastosowaniu konstrukcji z blach falistych,
  • niższe wymagania eksploatacyjne obiektu,
  • zoptymalizowane koszty, w tym mniejsze zużycie energii i paliw kopalnych podczas budowy mostu.

Stal w 100% nadaje się do recyklingu, przyczyniając się do rozwoju gospodarki o obiegu zamkniętym po zakończeniu eksploatacji.